Skip to main content

‘AI dat mot ik nie’

Het is tegenwoordig helemaal in de mode om huiverig te zijn voor nieuwe technieken zoals Artificiële Intelligentie (AI). Dat is erg spijtig. AI kan het werk van heel veel mensen een stuk aangenamer maken en daar wil ik jullie in dit blog meer over vertellen. Natuurlijk, er zijn bezwaren en kanttekeningen, maar er zijn ook fantastische kansen en mogelijkheden. Ik neem je daarom graag mee in een tweetal voorbeelden uit de gezondheidszorg waar AI wordt toegepast.

Wist je dat bijna 44 procent van de mensen die in de gezondheidszorg werken aangeven dat ze hoge tot zeer hoge werkdruk ervaren1 en dat zal vanwege corona alleen maar meer geworden zijn. De reden die hiervoor het vaakst genoemd wordt is ‘Regeldruk en administratieve lasten’. Laat AI daar nou een fantastische ondersteuning in kunnen bieden. Zo werkt het LUMC aan automatische spraakherkenning en gegevensinvoer in het elektronische patiëntendossier (EPD)2. Deze spraakherkenning luistert naar de arts en de patiënt, maakt een gespreksverslag en zet deze klaar om in het EPD op te slaan. Dat scheelt de arts veel administratief werk. En maak je geen zorgen over verlies van controle, want zo schrijft het LUMC: “Aan patiënten wordt toestemming gevraagd om het gesprek op te nemen en encrypted op te slaan in een beveiligde cloud”. En: “De bereidheid van patiënten om deel te nemen is hoog, slechts een enkeling wil uit privacy overwegingen niet deelnemen”.

Kortom, een prachtig voorbeeld waarbij de patiënt alle mogelijkheden heeft om vanwege privacy reden niet mee te doen. Maar het heeft als patiënt ook voordelen, mogelijk wil je zelf later ook weten wat de arts precies heeft gezegd. Met deze ontwikkeling kan dat heel eenvoudig. Deze vorm van administratie vereenvoudigen laat zien hoe AI van grote toegevoegde waarde kan zijn.

AI kan het leven niet alleen gemakkelijker maken, het kan ziektes vroegtijdig opsporen en zo effectief behandelen. Bekendere toepassingen van AI in het ziekenhuis zijn die met kanker, huidkanker3, borstkanker4, of wel 50 soorten kanker5. Een groot deel van de huidige toepassingen zit in het domein van beeldherkenning (24%) of patroonherkenning (29%)6. Dat zijn bij uitstek arbeidsintensieve onderdelen van het werk. Deze hoeven niet weg geautomatiseerd worden, maar AI kan helpen en ondersteunen. Zo kan een radioloog best wat tijd kwijt zijn met de juiste pixels aanmerken. Dit kan AI beter, sneller en zo houdt de arts tijd voor de complexere gevallen.

Deze twee voorbeelden laten zie hoeveel verbetering AI in de gezondheidszorg kan brengen. De arts of gezondheidszorgverlener wordt, volgens mij, helemaal niet overbodig, maar juist vrijgemaakt voor ander werk. Zorgprofessionals zeggen dat de werkdruk enorm hoog is gegaan, dus laten we die proberen te verlagen en AI kan daar een steentje in bijdragen. Kortom, op naar: ‘AI dat mot ik’!

Als adviseur bij PBLQ ondersteun ik organisaties in hun werk in de digitaliserende samenleving, specifiek de uitdagingen omtrent AI en data. Wil je meer weten, of hierover doorpraten? Neem contact met mij op en dan maken we een afspraak.

Het is tegenwoordig helemaal in de mode om huiverig te zijn voor nieuwe technieken zoals Artificiële Intelligentie (AI). Dat is erg spijtig. AI kan het werk van heel veel mensen een stuk aangenamer maken en daar wil ik jullie in dit blog meer over vertellen. Natuurlijk, er zijn bezwaren en kanttekeningen, maar er zijn ook fantastische kansen en mogelijkheden. Ik neem je daarom graag mee in een tweetal voorbeelden uit de gezondheidszorg waar AI wordt toegepast.

Wist je dat bijna 44 procent van de mensen die in de gezondheidszorg werken aangeven dat ze hoge tot zeer hoge werkdruk ervaren1 en dat zal vanwege corona alleen maar meer geworden zijn. De reden die hiervoor het vaakst genoemd wordt is ‘Regeldruk en administratieve lasten’. Laat AI daar nou een fantastische ondersteuning in kunnen bieden. Zo werkt het LUMC aan automatische spraakherkenning en gegevensinvoer in het elektronische patiëntendossier (EPD)2. Deze spraakherkenning luistert naar de arts en de patiënt, maakt een gespreksverslag en zet deze klaar om in het EPD op te slaan. Dat scheelt de arts veel administratief werk. En maak je geen zorgen over verlies van controle, want zo schrijft het LUMC: “Aan patiënten wordt toestemming gevraagd om het gesprek op te nemen en encrypted op te slaan in een beveiligde cloud”. En: “De bereidheid van patiënten om deel te nemen is hoog, slechts een enkeling wil uit privacy overwegingen niet deelnemen”.

Kortom, een prachtig voorbeeld waarbij de patiënt alle mogelijkheden heeft om vanwege privacy reden niet mee te doen. Maar het heeft als patiënt ook voordelen, mogelijk wil je zelf later ook weten wat de arts precies heeft gezegd. Met deze ontwikkeling kan dat heel eenvoudig. Deze vorm van administratie vereenvoudigen laat zien hoe AI van grote toegevoegde waarde kan zijn.

AI kan het leven niet alleen gemakkelijker maken, het kan ziektes vroegtijdig opsporen en zo effectief behandelen. Bekendere toepassingen van AI in het ziekenhuis zijn die met kanker, huidkanker3, borstkanker4, of wel 50 soorten kanker5. Een groot deel van de huidige toepassingen zit in het domein van beeldherkenning (24%) of patroonherkenning (29%)6. Dat zijn bij uitstek arbeidsintensieve onderdelen van het werk. Deze hoeven niet weg geautomatiseerd worden, maar AI kan helpen en ondersteunen. Zo kan een radioloog best wat tijd kwijt zijn met de juiste pixels aanmerken. Dit kan AI beter, sneller en zo houdt de arts tijd voor de complexere gevallen.

Deze twee voorbeelden laten zie hoeveel verbetering AI in de gezondheidszorg kan brengen. De arts of gezondheidszorgverlener wordt, volgens mij, helemaal niet overbodig, maar juist vrijgemaakt voor ander werk. Zorgprofessionals zeggen dat de werkdruk enorm hoog is gegaan, dus laten we die proberen te verlagen en AI kan daar een steentje in bijdragen. Kortom, op naar: ‘AI dat mot ik’!

Als adviseur bij PBLQ ondersteun ik organisaties in hun werk in de digitaliserende samenleving, specifiek de uitdagingen omtrent AI en data. Wil je meer weten, of hierover doorpraten? Neem contact met mij op en dan maken we een afspraak.

PUBLICATIES

VRAGEN?

Thomas Dolman

Adviseur


0703763636

Stuur mij een bericht