Skip to main content

Vandaag werken aan de zorg van morgen

Ik moet je iets bekennen: toen ik startte bij PBLQ was een opdracht bij een GGZ-instelling niet het eerste waar ik aan dacht. Dit bedoel ik niet negatief, maar bij verandervraagstukken in het openbaar bestuur denk je toch al snel aan een ministerie of gemeente. Althans, ik wel. Inmiddels weet ik dat die gedachte geen hout snijdt. Eén van de lessen die ik hier geleerd heb…  

Je hoeft geen zorgprofessional te zijn om te weten dat de zorg in een rap tempo verandert. Onlangs was ik bij de Zorg & ICT beurs (jaarlijks evenement waar de vele aanbieders in het zorgdomein zichzelf en de laatste ontwikkelingen presenteren) en ‘the sky’ is daadwerkelijk de ‘limit’. Denk aan de kansen die we kunnen benutten met Cloud-technologieën en Big Dataonderzoek. Of aan de mogelijkheden met eHealth waarbij een patiënt zichzelf monitort via apps, en de eerste interactieve zorgrobots. Enorm gaaf al deze ontwikkelingen en soms futuristische ideeën, maar het staat in schril contrast met de omgeving waarin de zorgprofessional zich bevindt. 

GGZ Nederland organiseerde in 2018 een heuse ‘Regelgekte4daagse’, als onderdeel van een campagne tegen regelgekte binnen GGZ-instellingen. Gekte of niet, het geeft een duidelijke boodschap; dit is op de lange termijn niet houdbaar. Bij GGZ-instellingen is dynamiek een understatement: er vinden veel reorganisaties plaats, (veranderlijke) wetgeving speelt er een centrale rol, en elke instelling dient keuzes te maken uit een scala van ICT-oplossingen. Allemaal, ten dienste van de patiënt en behandelaar uiteraard. 

Als adviseur Informatiemanagement sta je hierbij in het middelpunt. Je verbindt zorg, ICT en management. Het leerzame aspect van zo’n rol hoef ik niet uit te leggen. Je vertaalt processen uit de zorg naar een digitale informatievoorziening. Je doet dit als projectleider en adviseur, en vanuit een onderzoekende rol. Een beetje lef is daarbij belangrijk. Je ‘mag’ geen kritische vragen stellen, het wordt juist van je verwacht. Zo houd je, meer dan elders, rekening met de keerzijde van ontwikkelingen. Er is natuurlijk helemaal geen ‘Cloud’, maar gewoon de computer van een ander. Hoe garandeer je dan als organisatie de bescherming van gegevens van jouw cliënten? Ook de inzet van blended care biedt de behandelaar en patiënt zowel mogelijkheden als risico’s. Wat betekent zo’n online behandelkamer voor de behandelrelatie? Hoeveel regie komt er bij de patiënt te liggen en zijn we hier klaar voor? 

Als je vanuit je rol als jonge adviseur verantwoordelijk bent voor uitdagende ICT-projecten en je mag meedenken over dit soort vraagstukken, dan heb je het getroffen. Heb lef, veranderen in de zorg doen we veel en samen! 

Ik moet je iets bekennen: toen ik startte bij PBLQ was een opdracht bij een GGZ-instelling niet het eerste waar ik aan dacht. Dit bedoel ik niet negatief, maar bij verandervraagstukken in het openbaar bestuur denk je toch al snel aan een ministerie of gemeente. Althans, ik wel. Inmiddels weet ik dat die gedachte geen hout snijdt. Eén van de lessen die ik hier geleerd heb…  

Je hoeft geen zorgprofessional te zijn om te weten dat de zorg in een rap tempo verandert. Onlangs was ik bij de Zorg & ICT beurs (jaarlijks evenement waar de vele aanbieders in het zorgdomein zichzelf en de laatste ontwikkelingen presenteren) en ‘the sky’ is daadwerkelijk de ‘limit’. Denk aan de kansen die we kunnen benutten met Cloud-technologieën en Big Dataonderzoek. Of aan de mogelijkheden met eHealth waarbij een patiënt zichzelf monitort via apps, en de eerste interactieve zorgrobots. Enorm gaaf al deze ontwikkelingen en soms futuristische ideeën, maar het staat in schril contrast met de omgeving waarin de zorgprofessional zich bevindt. 

GGZ Nederland organiseerde in 2018 een heuse ‘Regelgekte4daagse’, als onderdeel van een campagne tegen regelgekte binnen GGZ-instellingen. Gekte of niet, het geeft een duidelijke boodschap; dit is op de lange termijn niet houdbaar. Bij GGZ-instellingen is dynamiek een understatement: er vinden veel reorganisaties plaats, (veranderlijke) wetgeving speelt er een centrale rol, en elke instelling dient keuzes te maken uit een scala van ICT-oplossingen. Allemaal, ten dienste van de patiënt en behandelaar uiteraard. 

Als adviseur Informatiemanagement sta je hierbij in het middelpunt. Je verbindt zorg, ICT en management. Het leerzame aspect van zo’n rol hoef ik niet uit te leggen. Je vertaalt processen uit de zorg naar een digitale informatievoorziening. Je doet dit als projectleider en adviseur, en vanuit een onderzoekende rol. Een beetje lef is daarbij belangrijk. Je ‘mag’ geen kritische vragen stellen, het wordt juist van je verwacht. Zo houd je, meer dan elders, rekening met de keerzijde van ontwikkelingen. Er is natuurlijk helemaal geen ‘Cloud’, maar gewoon de computer van een ander. Hoe garandeer je dan als organisatie de bescherming van gegevens van jouw cliënten? Ook de inzet van blended care biedt de behandelaar en patiënt zowel mogelijkheden als risico’s. Wat betekent zo’n online behandelkamer voor de behandelrelatie? Hoeveel regie komt er bij de patiënt te liggen en zijn we hier klaar voor? 

Als je vanuit je rol als jonge adviseur verantwoordelijk bent voor uitdagende ICT-projecten en je mag meedenken over dit soort vraagstukken, dan heb je het getroffen. Heb lef, veranderen in de zorg doen we veel en samen! 

PUBLICATIES