Anne Graas
Adviseur
Adviseur
Met een achtergrond in industrieel ontwerpen en informatiemanagement vind ik het leuk dat ik bij PBLQ de kans krijg om beleid en ICT te verbinden. Tijdens mijn werk ervaar ik keer op keer hoe belangrijk het is om informatievraagstukken zowel de techniek als de gebruiker mee te nemen. Niet in het minst, omdat veel informatievraagstukken verandervraagstukken zijn. Zo werk ik in verschillende opdrachten aan standaardisatie, een middel om betere informatie-uitwisseling te bewerkstelligen, maar tegelijk een vraagstuk van het komen tot gezamenlijke afspraken.
In omgevingen met een diversiteit aan partijen kom ik goed tot mijn recht. Ik pak vraagstukken creatief en analytisch op. Wat maakt dat ik ook graag groepsprocessen begeleid. Ik maak hierbij gebruik van Graphic Facilitation, world cafés, open space en tegenwoordig ook diverse digitale instrumenten. Onderzoeken en adviesopdrachten op het gebied van informatiemanagement, digitale overheid en verandertrajecten, hebben mijn bijzondere interesse. De afgelopen jaren heb ik opdrachten gedaan voor het ministerie van VWS, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, het ministerie van OCW, diverse gemeenten waaronder Den Haag en het BIM Loket. Ik heb rollen vervuld als programmamanager, beleidsadviseur, onderzoeker en adviseur
“Wat de mensen ook zeggen, woorden en ideeën kunnen de wereld veranderen. ”
Stagiaire
De informatiesamenleving stelt ons voor grote maatschappelijke uitdagingen op verschillende terreinen. Ik zie deze uitdagingen als een kans om bij te dragen aan de verbetering van onze samenleving, door op het snijvlak van bestuur en digitalisering oplossingen te vinden. Een collectieve aanpak is hierbij van belang. Met mijn toegankelijke houding bouw ik een vertrouwelijke band op met mensen en werk ik samen aan oplossingen die een leefbare omgeving en onze toekomst verbeteren.
Als stagiaire bij PBLQ werk ik mee aan verschillende opdrachten om mijn vaardigheden op het gebied van advies en oplossingsgericht denken verder te ontwikkelen. Tijdens mijn master Publiek Management heb ik deze vaardigheden laten zien met de adviesopdrachten voor het Ministerie van Algemene Zaken over de vluchtelingenopvang in Ter Apel en de Port of Rotterdam over de digitalisering van het verkeersbegeleidingssysteem VTS. Mijn kenmerken zijn integriteit, gedrevenheid en nieuwsgierigheid, die samen zorgen dat ik bijdraag aan een oplossing met oog voor de mens en context.
“Advice driven by human empathy and contextual understanding ignites impact.”
Stagiaire
Sinds februari 2023 ben ik in dienst als stagiaire bij PBLQ. Na enkele jaren in het hoge noorden te hebben gestudeerd ben ik uiteindelijk toch gezwicht en naar een zuidelijker oord vertrokken. Op dit moment ben ik bezig met de afrondende fase van mijn master International Relations & Organisations aan de Rijksuniversiteit Groningen, en combineer ik dit met een stage bij PBLQ. Met een achtergrond als historicus zijn grote veranderingen die de tijd met zich mee brengt niet vreemd voor mij. De transitie waar onze maatschappij zich op dit moment in bevindt, wekt dan ook zeker mijn interesse. Door mijn internationaal gerichte master heb ik meer inzichten verkregen over hoe globale ontwikkelingen doorsijpelen op nationale en lokale niveaus. Gedurende mijn studententijd heb ik naast mijn uren in de collegebanken altijd getracht om ook mij in te zetten op maatschappelijk vlak. Dit heeft zich geuit in verschillende activiteiten zoals vrijwilligerswerk, maar ook was ik deel van een denktank die zich bezig hield met de belangen van de Groningse student. Deze ervaringen hebben mij geleerd dat mijn interesses grotendeels in het maatschappelijke vlak liggen. Het is dan ook mijn doel om tijdens mijn stage periode bij PBLQ deze interesse verder te onderzoeken en verdiepen.
“Elke nieuwe stap is een hele ontdekkingsreis.”
Adviseur
Sinds 2004 werk ik bij PBLQ. Daarvoor was ik als afdelingshoofd en programmaleider voor postacademische opleidingen verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit Leiden.
Ik werk voor opdrachtgevers uit het overheidsdomein omdat ik dat een boeiende wereld vind. Je komt die wereld iedere dag tegen op sociale media, op televisie en in de krant. Omdat de overheid dingen doet die ons allemaal direct raken. Sommige mensen vinden politiek vervelend, maar mij fascineert het wat er allemaal gebeurt bij beïnvloeding en beeldvorming. Daarom help ik overheidsorganisaties bij strategievorming en omgevingsmanagement. Vaak met een combinatie van verschillende krachtenveldanalyses. Ook geef ik trainingen over beleidskunde, politiek-bestuurlijke sensitiviteit en Factor C, een leidraad om communicatie in het hart van beleid te brengen.
Het spel van omgevingsmanagement
Opgavegericht werken, omgevingsmanagement, werken in ketens, governance… Er zijn veel uiteenlopende termen om aan te geven dat overheidsorganisaties het niet alleen voor het zeggen hebben en van andere partijen afhankelijk zijn om hun doelstellingen te realiseren. Beleid ontwikkelen en uitvoeren is niet eenvoudiger geworden, maar ik ziet het als een spel waarbij je de regels en technieken moet kennen.
Opdrachtgevers
Ik heb opdrachten gedaan voor zowel ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en waterschappen.
“Sommige mensen vinden politiek vervelend, maar mij fascineert het wat er allemaal gebeurt bij beïnvloeding en beeldvorming.”
Adviseur
Ik ben sinds 1984 werkzaam in en voor de publieke sector. Eerst als ambtenaar, voornamelijk als projectleider, manager, controller en adviseur. Sinds 2005 voor PBLQ in vaak dezelfde rollen voor verschillende opdrachtgevers.
Mijn drijfveer
Het potentieel van mensen ontsluiten is voor mij waar het echt om draait.
Mijn vak
Qua expertise heb ik veel kennis en ervaring op het vlak van veranderkunde, overheidsfinanciën, incompany-opleidingen en informatiemanagement.
Ik ben een generalist die geniet van complexiteit en er plezier in schept die complexiteit hanteerbaar te maken, een essentieel onderdeel van mijn vak. Een voorbeeld hiervan is de kwartiermakersrol bij een grote gemeente in het kader van de invoering van de Wet Open Overheid (Woo). Daar komt zoveel bij kijken; prachtig!
Mijn aanpak
Ik ben scherp op het in kaart brengen en invullen van belangrijke randvoorwaarden als onderdeel van mijn opdrachten en programma’s. Die randvoorwaarden bepalen namelijk voor een belangrijk deel het resultaat van welk programma of welke opdracht dan ook. Aan de andere kant is een gezonde dosis pragmatisme mij ook niet vreemd. “Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat” is een belangrijk motto van mij. Ideaaltypische oplossingen bestaan alleen op de tekentafel.
“Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat”
Adviseur
Onze overheid wordt een digitale overheid. Niet dat dit vanzelf gaat, want digitale transformatie is geen eenvoudige opgave. Omdat we te maken hebben met bestaande systemen, structuren en processen en omdat verschillende werelden en perspectieven moeten worden samengebracht. Veranderen is niet makkelijk, maar als alle belangen worden gezien, valt er een wereld te winnen!
Verbinding
Ik heb passie voor technologie en ik heb ervaren dat die vooral waarde krijgt als slimme toepassingen worden gecombineerd met een excellente gebruikerservaring. In het krachtenveld van de verschillende belangen die daarbij spelen zoek ik verbinding, verbinding tussen verschillende stakeholders, tussen vraag en aanbod en tussen visie en uitvoering.
Mijn stijl van werken is een combinatie van denken en doen; ik ben analytisch, georganiseerd en oplossingsgericht. Ik werk graag vanuit een heldere en gedragen visie, zodat ruimte ontstaat om resultaten te boeken.
Ruime ervaring vanuit verschillende rollen
Ik heb 25 jaar werkervaring bij de gemeentelijke overheid. Als CIO en adviseur van directie en bestuur was ik verantwoordelijk voor de totstandkoming en uitvoering van de strategie op het gebied van informatietechnologie en informatiebeveiliging. Ik gaf sturing aan het IT portfolio met bijvoorbeeld projecten op het gebied van digitale dienstverlening, business intelligence en vernieuwing van de technische infrastructuur. Als programmamanager heb ik een programma voor smart city innovatie ontwikkeld en was ik betrokken bij de ontwikkeling van de Nationale Smart City Strategie.
“Never before in history has innovation offered promise of so much to so many in so short a time.” - Bill Gates”
Projectbegeleider | medewerker SupportdesQ
Sinds april 2004 ben ik bij PBLQ werkzaam in verschillende ondersteunende functies. Ik heb bijvoorbeeld jarenlang voor de backoffice van ons Traineeprogramma gewerkt, waarbij ik de logistieke ondersteuning verzorgde van de werving en selectie, het introductieprogramma en bij de uitvoering van het opleidingsprogramma. Ik ben daarnaast als projectbegeleider actief voor het ondersteunen van onze lopende incompany en interne opleidingen. Dat houdt in dat ik van de start tot aan de certificering van de opleidingsprogramma’s en van contractering tot communicatie naar deelnemers, docenten en sprekers de projectbegeleiding verzorg. Ook assisteer ik bij diverse bijeenkomsten en evenementen en verricht ik verschillende administratieve taken voor onze adviespraktijk.
Ik ben zeer gemotiveerd, werk gestructureerd en nauwkeurig en houd altijd oog voor de betrokken partijen. Ik werk graag voor PBLQ, omdat ik hier zelfstandig kan werken en vanwege de leuke samenwerking met collega’s!
“Ik werk graag voor PBLQ, omdat ik hier zelfstandig kan werken en vanwege de leuke samenwerking met collega's!”
Adviseur
Ik ben een slimme generalistische professional die IT snapt en hart heeft voor maatschappelijke digitaliseringsvraagstukken. In de eerste helft van mijn carrière (de advieswereld rondom de zorg) werd ik door collega’s altijd als “de nerd” van het stel gezien, in de tweede helft (agile software ontwikkeling in internationaal tech bedrijf) juist als “the social one” die luistert, het overzicht heeft en de prioriteiten ziet. Ik ben leergierig, nieuwsgierig en rust niet voordat ik begrijp hoe dingen in elkaar zitten – maar altijd binnen hun bredere context. Ik vind het leuk om deze kennis “op maat” te vertalen naar de betrokken mensen zodat zij weten wat ze te doen hebben vanuit hun rol: wat er speelt en wat de volgende stap is voor hen om het proces verder te brengen. Zo creëer ik grip.
Grip in de vorm van advies: bijv. als kwalitatief onderzoeker naar keteninformatiesystemen in de zorg. Maar ook in een rol als als transitiemanager levert dit duidelijkheid in het proces op. Zo heb ik een (GIS) systeem met vraag en aanbod informatie tbv de eerstelijns zorg tot stand helpen brengen binnen een speelveld met publieke en private partijen.
Daarnaast heb ik voor enkele IT projecten een aantal jaren teams in Litouwen en India aangestuurd. Online een band opbouwen is geen sinecure, maar met echte aandacht voor de mens en de inhoud kom je een heel eind. Het scrum adagium “people before process” is op mijn lijf geschreven. Uiteindelijk is het mijn drijfveer om samenwerking rond informatievraagstukken te verbeteren door structuren en processen neer te zetten met oog voor mens èn de bredere context (zoals privacy, registratiestandaarden, beheer, governance, gegevenskwaliteit en architectuur). Proces is daarmee belangrijk, maar de kunst is uiteindelijk om iedereen betrokken te houden. Ik ben hierin niet haantje de voorste, maar fungeer als smeerolie tussen de raderen. Het mooiste compliment dat ik daarover ooit kreeg was “Femke is our hidden leader”.
“People before process”
Directeur / Adviseur
Ik ben een ervaren adviseur, reviewer en manager die opereert op het snijvlak van uitvoering, bestuur en IT. Naast mijn directiewerkzaamheden bij PBLQ hou ik mij meestal bezig met vraagstukken rondom procesoptimalisatie, ketensamenwerking en governance. In mijn werk gaat het om het goed doen van de juiste dingen, waarbij ik inhoudelijke kennis combineer met een goed gevoel voor verhoudingen en daaruit voortvloeiende (on)mogelijkheden. Hierdoor lukt het mij vaak om een verbindende rol tussen de (IT-)uitvoering en het management, directie of bestuur te vervullen.
Ik voer regelmatig reviews of contra-expertises uit, waarbij ik op strategisch niveau adviseer over (voorgenomen IT-) projecten, programma’s of de inrichting van organisatieonderdelen. In andere opdrachten gaat het over het verbeteren van processen en/of manieren van werken. Dit doe ik altijd samen met de betrokken medewerkers. Door samen met hen te onderzoeken wat werkt (maar ook wat eigenlijk helemaal niet zo goed gaat) en alle belangrijke stakeholders nauw te betrekken kom ik tot draagvlak bij alle betrokkenen.
Mijn rol in projecten is veelzijdig: dan weer aanjager, dan weer reflector, dan weer expert, maar altijd samen met alle betrokkenen (medewerkers, management en evt. andere stakeholders) en gericht op handelingsperspectief, verbeteringen en resultaat.
Samen met Marc de Rooij en Piet Hein Minnecré vorm ik de directie van PBLQ. Ik geef daarbij leiding aan één van onze drie adviesgroepen en ben verantwoordelijk voor de Financiën en de werving van goede en leuke nieuwe collega’s.
“Dan weer aanjager, dan weer reflector, dan weer expert, maar altijd samen met alle betrokkenen en gericht op resultaat.”
Adviseur
Na een carrière bij de Belastingdienst, heb ik in 2000 de overstap gemaakt naar onafhankelijk consultancy werk. Mijn kennis en ervaring rondom bedrijfsprocessen in uitvoerende publieke organisaties zet ik actief in bij opdrachten in binnen- en buitenland. De combinatie van mijn ervaring met mijn pragmatiek, maar soms ook mijn vasthoudendheid wordt gewaardeerd en draagt bij aan de resultaten van mijn opdrachtgevers. Zo doe ik met grote regelmaat haalbaarheidsonderzoeken en aanbestedingen rondom grote ICT-projecten voor KfW-entwicklungsbank. Daarnaast wordt ik gevraagd voor Quality Assurance tijdens de implementatie van complexe business en ICT oplossingen.
Een mooi voorbeeld hiervan is de QA die ik gedaan heb tijdens een Datawarehouse/Business Intelligence implementatie door een grote internationale softwareleverancier van de belastingdienst in Oeganda. Door zowel de opdrachtgever als de leverancier strak te houden aan de oorspronkelijke opdracht, kon binnen de afgesproken tijd en budget met de juiste kwaliteit opgeleverd worden. Dit project resulteerde in een aanzienlijke verhoging van de belastingopbrengsten, waardoor zij ook weer de mogelijkheid kregen om nieuwe investeringen te doen. Dit ervaar ik dan ook als echte ontwikkelingsondersteuning.
Misschien raar, maar de ervaring opgedaan in dit soort opdrachten in Afrika helpt mij ook tijdens de opdrachten in Nederland. Het feit dat budget ook echt het maximale budget is, maakt dat je echte keuzes moet maken die uiteindelijk het eindresultaat nauwelijks blijken te beïnvloeden.
“Een juiste benadering van ICT implementaties vanuit de business helpt echt!”
Adviseur
Ik denk dat ik van jongs af aan, en zeker tijdens mijn hele loopbaan, met veranderogen naar de wereld om mijn heen heb gekeken. Kan het anders? Kan het beter? Kan het slimmer georganiseerd worden?
Stilstand is doorgaans achteruitgang en daarom is het leuker om vooruit te gaan en nieuwe wegen te bewandelen en zo ben ik ook op mijn 61ste bij PBLQ terecht gekomen.
Mijn kracht ligt in mijn nieuwsgierigheid, mijn drang om dingen beter te maken en mijn sterke maatschappelijke betrokkenheid. En mijn doorzettingsvermogen, of noem het vriendelijke drammerigheid; nee, vind ik geen fijn antwoord en ja, maar net zomin. Zoeken naar andere en nieuwe mogelijkheden behoren dan ook tot mijn repertoire.
Creatief zijn en buiten de gebaande paden mogelijkheden bedenken horen ook bij mij. Zo ging ik voor een opdracht over veiligheid en leefklimaat in justitiële jeugdinrichtingen praten met de jeugdtrainer van jong Ajax en de beveiligers van pretparken, om te leren van hun inzichten.
Ik kom het best tot mijn recht in een omgeving waar hard wordt gewerkt, waar mensen elkaar iets gunnen maar elkaar ook uitdagen. En ik draag daar zelf graag mijn steentje aan bij.
“Stilstand is vaak achteruitgang”
Adviseur
Ik pak aan en verbind; resultaat gericht. Mijn analytisch vermogen gebruik ik om snel tot oplossingen te komen. Mijn ervaring en kennis is breed en opgebouwd binnen het openbaar bestuur, overheid en bedrijfsleven. Door de mix van IV-managementfuncties, politiekbestuurder en interim-management, ben ik vaardig in procesbegeleiding, onderzoeken, analyseren en het verbinden van partijen en kennis. Ik doe dat met gevoel voor complexe (politieke) verhoudingen en met kennis van organisatieverandering en ICT-ontwikkeling. Daarbij heb ik meermalen organisaties en onderdelen daarvan, projecten en programma’s vormgeven en gestructureerd. Die ervaringen en vaardigheden stellen mij in staat om naast interim-management ook in onafhankelijke rollen als onderzoeker en adviseur te kunnen optreden. Het kunnen combineren van die rollen is voor mij reden geweest om na mijn wethouderschap voor PBLQ als adviseur te gaan werken.
En mooie en inspirerende opdracht is voor mij nog steeds de opdracht van de gemeente Emmen. Ik heb daar de rol van kwartiermaker en ad interim directeur van Stichting de Toegang, een organisatie ten behoeve van het indiceren van hulp en ondersteuning, ingevuld. In een jaar tijd heb ik van een conceptueel idee een organisatie met ca 30 medewerkers opgericht en alle noodzakelijke processen op gang gebracht. Ik heb me daarbij ook gericht op het verbinden van de gemeente, het voorliggende informele en formele veld en de zorgaanbieders.
“Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets!”
Adviseur
Samen werken aan een efficiënt werkende, klantgerichte overheid, dat is waar ik al jaren heel veel energie van krijg. Daarbij zet ik graag mijn kennis en ervaring in, opgedaan in eerdere rollen bij andere organisaties. Trots om dit vanuit PBLQ te mogen doen.
Thuis in rollen als adviseur en als project-/programma-/informatie-/lijnmanager. Breed inzetbaar, maar mijn bijzondere interesse, kennis en ervaring zit vooral op het domein leefomgeving. Ik ga graag uitdagingen op het vlak van geo-informatie, assetmanagement, BIM, ruimtelijke ordening, Omgevingswet en smart cities aan.
Met focus op resultaat én draagvlak schakel ik makkelijk op verschillende niveaus in organisaties en met verschillende stakeholders. Met een team werken aan “maatschappelijke waarde” geeft mij veel voldoening. Samen hard werken aan mooie (overheids-)projecten met fijne collega’s, in een plezierige werksfeer, met zeker ook tijd voor ontspanning. Daar ga ik voor!
“Samen werken aan een efficiënt werkende, klantgerichte overheid, dat is waar ik al jaren heel veel energie van krijg. ”
Adviseur
De wereld van beleid is mij als bestuurskundige (MSc) niet vreemd. Ook heb ik al op jonge leeftijd, als gemeenteraadslid, ervaring opgedaan met het reilen en zeilen van politiek en bestuur. Eerst als woordvoerder duurzaamheid door te werken aan dossiers zoals de regionale energiestrategie, de transitievisie warmte en het afvalbeleid. Sinds de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 ben ik woordvoerder op het sociaal domein en actief in twee voorzittersfuncties (van een vakcommissie en als plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad). In mijn rol als voorzitter word ik door collega’s omschreven als ‘streng maar rechtvaardig’. Ik leg de lat hoog, voor zowel mijzelf als een ander. Deze houding en karaktereigenschappen zie je ook terug in mijn werk als adviseur bij PBLQ. Ik werk gestructureerd, schuw uitdagingen niet en streef naar het maximale resultaat.
Voor mij staat de inhoud altijd voorop. Dit is immers bepalend voor een probleemdefinitie, een oplossing en het vormen van een (publieke) opinie. Inhoud hangt samen met informatie. Het op een juiste wijze verkrijgen, beheren en interpreteren van data is daarom essentieel bij het beetpakken van een vraagstuk. Het geeft mij energie hiermee bezig te zijn om (complexe) casuïstiek te doorgronden en veranderingen teweeg te brengen.
“No mountain too high”
Adviseur
Passie voor de publieke zaak, inspirerende collega’s en vraagstukken die intelligente oplossingen vereisen zijn voor mij belangrijke aspecten in mijn werk. Daarom werk ik graag bij PBLQ, nu al ruim tien jaar.
Ik ben een veelzijdige adviseur met meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van (de organisatie van) informatievoorziening en het toepassen van ICT. Ik zorg dat organisaties klaar zijn voor de toekomst. Dat doe ik door behoeften en mogelijkheden te vertalen naar nieuwe digitale producten en diensten, door mensen en belangen bij elkaar te brengen en door beoogde veranderingen goed te doordenken en zorgvuldig door te voeren. Met een scherp oog voor de manier waarop iets is georganiseerd.
Graag werk ik aan programma’s of projecten waar nog veel uitgedacht moet worden of waar betrokkenen na enige tijd behoefte hebben aan een duidelijkere koers. Recent was dat bijvoorbeeld een uitvoeringsorganisatie in de zorg waarvoor we de nieuwe inrichting van de dienstverlening voor een van de zorgwetten uitdachten. Of een grote gemeente die wilde weten wat de rol van een eigen glasvezelnetwerk kan zijn bij het faciliteren van smart city innovaties.
Vertrouwde domeinen voor mij zijn leefomgeving, gemeenten (en smart city concepten in het bijzonder), onderwijs, zorg, infrastructuur en veiligheid.
Ik vind het belangrijk dat ICT op een slimme en betrouwbare manier voor publieke taken wordt ingezet. Daaraan bijdragen en tegelijkertijd enerverende opdrachten uitvoeren is voor mij een mooie combinatie.
“Als je niet weet wat je wilt, kun je ook niet sturen op wat je krijgt”
Aanbestedingsspecialist
Vanuit een achtergrond op het gebied van IT en projectmanagement binnen de overheid houd ik mij sinds 2000 bezig met bidmanagement, de organisatorische inbedding en professionalisering van bidmanagement en offerteprocessen, en het sluiten van deals bij overheidsorganisaties.
Samen met de adviseurs help ik onze opdrachtgevers met gerichte offertes en de juiste match tussen adviseurs en gevraagde competenties.
Naast mijn kennis van de publieke sector heb ik uitgebreide ervaring op het gebied van bidmanagement, wet- en regelgeving ten aanzien van aanbestedings- en inkoopprocedures en het sluiten van deals bij overheidsorganisaties. In die hoedanigheid ben ik verantwoordelijk geweest voor complete offertetrajecten, zowel vanaf specificatie door opdrachtgevers als vanaf de (pre-)offertefase via de contractonderhandelingen tot en met de uiteindelijke gunning.
Door mijn ervaring aan zowel opdrachtgevers-, als leverancierskant weet ik als geen ander hoe om te gaan met klantvraagstukken en de wijze waarop deze dienen te worden vertaald in aanvragen of gerichte proposities. Met name het scheidsvlak tussen commercie, de “business” en het juridische beschouw ik als mijn speelveld. Mijn pragmatische instelling, gedrevenheid en hands on mentaliteit zijn mijn sterkte punten. Deze eigenschappen stellen mij in staat om samen met adviseurs en opdrachtgevers tot concrete resultaten te komen.
“Met name het scheidsvlak tussen commercie, de "business" en het juridische beschouw ik als mijn speelveld.”
Adviseur
De aanpak van maatschappelijke vraagstukken is in toenemende mate afhankelijk van een steeds impactvollere informatiecomponent. Niets heeft dat zo sterk benadrukt als de COVID-19-crisis. Nog nooit steunde de menselijke interactie en al haar sociale en economische waarde zo sterk op de digitale wereld. Het grijpen van de kansen en afdekken van de kwetsbaarheden die dat met zich meebrengt vraagt veel expertise en transformerend vermogen van een sector die sowieso al te maken had met een complex speelveld. Die maatschappelijke urgentie is wat mij drijft als adviseur.
In grote organisaties met een evenzo grote achterban ligt er vaak een grote uitdaging in het organiseren van wederzijds begrip tussen de verschillende stakeholders, realistische en gedragen doelen, duidelijke afspraken over proces en kwaliteit en het activeren van een effectieve samenwerkingsdynamiek. Door mijn achtergrond in informatiemanagement én internationale betrekkingen heb ik een sterk oog ontwikkeld voor het verbinden van de mensen, belangen, processen en techniek die daarbij komen kijken. Als adviseur heb ik in diverse rollen aan een breed spectrum aan opdrachten gewerkt: van het hart van de digitale overheid (basisregistraties en burger-inlogmiddelen) tot aan domeinen als de digitalisering van de fysieke leefomgeving, onderwijsbeleidswereld, de zorg, en de mensenrechten. Het vinden van duurzame oplossingen met maatschappelijke waarde staat daarbij altijd voorop.
“Maatschappelijke urgentie is wat mij drijft als adviseur.”
Adviseur
Ik ben actief als senior programma-, project- en interim-manager op het snijvlak van organisatievraagstukken en informatievoorziening. Ik ben een typische ‘verbinder’ tussen beleid en concrete uitvoering. Ik krijg energie van het in beweging brengen van de organisatie(onderdelen) in de richting van de visie en omgekeerd het verder aanscherpen van de visie, doelstellingen en toegevoegde waarde op basis van de uitvoeringspraktijk.
Mijn verbindende karakter komt ook tijdens de uitvoering naar voren door in nauwe samenwerking met de organisatie de vraagstukken aan te pakken. Hierbij weet ik mensen los te krijgen uit hun huidige manier van werken en denken, en open te laten staan voor nieuwe mogelijkheden en kansen die er liggen. In mijn ogen is een project niet af als het resultaat is opgeleverd, maar als iedereen binnen de organisatie met het resultaat werkt. Ik werk graag in teamverband.
Opdrachten waarmee een organisatie een stap vooruit kan maken zijn opdrachten waarin ik mijn enthousiasme en energie kwijt kan. Een voorbeeld hiervan is het Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie, waarin we in een aantal jaren de gehele informatievoorziening van de politie een verbeterslag hebben gerealiseerd. Ik heb hierin, als hoofd Programmabureau, een bijdrage kunnen leveren door het verschaffen van overzicht en inzicht waarmee sturing en verantwoording tot aan de Tweede Kamer mogelijk was.
“Gewoonlijk worden wij eerder overtuigd om te veranderen door de redenen die wij zelf gevonden hebben, dan door die in de geest van een ander zijn opgekomen. - Blaise Pascal”
Adviseur
Het leukste aan mijn werk als adviseur bij PBLQ vind ik de veelzijdigheid aan opdrachten. Met mijn enthousiaste, positieve en resultaatgerichte aanpak is zo’n dynamische werkomgeving mij op het lijf geschreven.
Ik werk graag samen binnen teams, omdat ik geloof dat je op die manier het meeste van elkaar kan leren. Hierbinnen vervul ik verschillende rollen, variërende van projectsecretaris, procesbewaker tot onderzoeker en projecttrekker. Mijn voornaamste kracht ligt in mijn communicatieve vaardigheden. Door een open houding maak ik makkelijk contact met mensen en voelen ze zich snel op hun gemak. Daarnaast ben ik analytisch vaardig, werk ik zorgvuldig en gestructureerd en kan ik mensen motiveren met mijn energieke en assertieve houding.
Mijn achtergrond in politicologie kan ik goed toepassen in ons advieswerk. Naast een gevoel voor bestuurlijke verhoudingen ben ik goed in het schrijven van teksten en snel doorgronden van complexe materie. Het werken voor de publieke zaak geeft voldoening als adviezen tot concrete verbeteringen leiden in het functioneren van de overheid. Een mooi voorbeeld hiervan is het werk dat we doen voor lokale rekenkamers waarin aanbevelingen meestal direct een verschil kunnen maken in de dienstverlening richting burgers.
“Mijn passie voor politiek en democratie vind ik ook terug bij PBLQ”
Adviseur
Andermans rotklus is vaak mijn leuke uitdaging – misschien ook die van u? Voor mij is een project niet snel te ingewikkeld of te politiek gevoelig, dan vind ik het juist interessant. Ik ben een energieke, enthousiaste, ideeënrijke strategisch adviseur die het leuk vindt om vaart en richting te geven aan de projecten waar ik bij betrokken ben. Maar ik breng ook een flinke dosis pragmatisme en Noord-Hollandse nuchterheid mee: ik blijf kalm onder hoge druk en lever ook dan inhoudelijk gedegen en praktisch uitvoerbare adviezen. Daarbij ben ik gewend om op meerdere borden tegelijk te moeten schaken. Ik heb veel ervaring met het uitvoeren en begeleiden van complexe interbestuurlijke samenwerkingstrajecten, waarbij rekening moet worden gehouden aan de belangen van alle betrokken partijen.
Van huis uit ben ik geen ICT-er, maar senior juridisch adviseur. Ik heb tien jaar ervaring opgedaan met complexe wetgevings- en uitvoeringsprojecten bij Rijkswaterstaat, met name op het gebied van de fysieke leefomgeving. Daarnaast heb ik als senior beleidsmedewerker meegewerkt aan de totstandkoming van de Omgevingswet. Ik ben het werkterrein van PBLQ ingerold toen het Digitaal Stelsel Omgevingswet op zoek was naar een Haagse fixer. Iemand met verstand van wetgeving en beleid, die ervoor kon zorgen dat Omgevingswet en Digitaal Stelsel met elkaar zouden blijven sporen en die als Haarlemmerolie zou kunnen fungeren tussen de softwarebouwers en de beleidsmakers en juristen op het ministerie. In die rol heb ik mij voor het DSO ontwikkeld tot het equivalent van die man in maatpak die het lijk komt opruimen in Pulp Fiction: degene die je belt als je even niet meer zo goed weet hoe het verder moet, en die je dan voortvarend en met stijl uit de brand en weer op weg helpt. Zo ben ik ook steeds meer problemen gaan oplossen die weinig met wetgeving te maken hadden, maar alles met ICT en informatiekunde. Mijn juridische achtergrond blijkt ook op dat vlak heel nuttig te zijn, want net als wetgeving komt het uiteindelijk allemaal neer op logica.
“I’m Jitske Brommet. I fix problems!”
Adviseur
Technologie en innovatie hebben een grote impact op maatschappelijke veranderingen. Deze ontwikkelingen zie ik als kansen voor organisaties om technologie en innovatie verantwoord in te zetten.
Ik ben betrokken geweest bij projecten voor verschillende (overheids)organisaties waarin innovatie en technologie een grote rol speelden. Relevante voorbeelden zijn adviseren over het gebruik van kunstmatige-intelligentietoepassingen, coördinerende werkzaamheden in een project over digitale gegevensuitwisseling in de langdurige zorg en het mede coördineren van en deelnemen aan smart city innovatiemissies naar het buitenland en de organisatie van een rijksbreed innovatiecongres.
Vanuit mijn specialisatie in internationale mensenrechten ben ik erg geïnteresseerd in kwesties waar technologie en innovatie in contact komen met rechten en waarden zoals privacy, vrije ontwikkeling van de persoonlijkheid en discriminatie. Met een achtergrond in informatie- en innovatiemanagement help ik organisaties graag om volwassen mee om te gaan met innovatie en technologie. Graag kom ik tot de snijpunt van wat gewenst is (doeltreffendheid), wat haalbaar is, wat ethisch verantwoord is (ethiek en publieke waarden) en welke mogelijkheden technologie en innovatie bieden. Verbinding leggen tussen praktijk, techniek en beleid zie ik als een essentieel component voor het slagen van een project.
Opdrachtgevers kunnen in mij een gedreven, flexibel en proactieve medewerker verwachten. Verder ga ik een uitdaging niet snel uit de weg en durf verantwoordelijkheid te nemen. Binnen een team ligt mijn toegevoegde waarde mijn resultaatgerichtheid. Ik ben van mening dat het voor een succesvolle oplossing belangrijk is om alle behoeften te begrijpen. Zo kom ik tot gestructureerde, creatieve en toekomstgerichte oplossingen.
“Ik ben graag maatschappelijk betrokken en wil me inzetten voor het oplossen van complexe vraagstukken waarbij diverse actoren betrokken zijn.”
Adviseur
Ik gebruik mijn ervaring met IT en achtergrond in organisatiewetenschappen om organisaties te adviseren en ondersteunen. Met mijn sociale kwaliteiten en veel enthousiasme wil ik verschil maken in digitalisering- en informatiseringsprojecten in het publieke domein. Informatie wordt steeds belangrijker, een verandering met impact op organisaties en op mensen. Hoe mensen omgaan met veranderingen binnen organisaties vind ik heel interessant.
Ik ben onderzoekend, veelzijdig, kan mij gemakkelijk aanpassen en ben vindingrijk in het oplossen van problemen. Binnen een team ben ik het ondernemende en resultaatgerichte teamlid dat mogelijkheden ziet en kansen aanpakt. Mijn kwaliteit is om een activerende en verbindende factor te zijn. Ik word blij van projecten en functies met diverse stakeholders in veranderende organisaties. Ik krijg energie van sociaal contact, daarnaast ben ik gek op reizen en sport ik graag (veel).
“Hoe meer weerstand je ervaart tegen een verandering, hoe meer groei deze verandering je te bieden heeft. ”
Adviseur
Samen werken aan het verbeteren van het functioneren van de overheid is iets waar ik veel energie uit haal. Dit komt goed uit, want in mijn werk als adviseur bij PBLQ ben ik daar volop mee bezig. Hier heb ik bijvoorbeeld al veel ervaring kunnen opdoen met maatschappelijke vraagstukken op het terrein van digitale overheid en digitale dienstverlening. De veelzijdigheid aan opdrachten en opdrachtgevers is een van de dingen wat dit werk zo leuk maakt. Door mijn achtergrond in politicologie en bestuurskunde heb ik een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en werk ik graag aan vraagstukken die op het snijvlak liggen tussen politiek en beleid. Zo vond ik het ontzettend boeiend om met de provincies te werken aan een vraag over digitale dienstverlening.
Wat mij kenmerkt als adviseur is mijn positieve en open blik richting de vraagstukken die voor mij liggen. Ik ben van nature geïnteresseerd in wat de ander drijft en ben goed in het vinden van gezamenlijke richting bij verschillende belangen. Dit empathisch vermogen is hetgeen ik vooral gebruik bij het aanvliegen van een vraagstuk. Naast dat ik analytisch vaardig ben, werk ik ook graag op een creatieve manier. In mijn vrije tijd schilder ik portretten, in dit werk kan ik deze vaardigheid kwijt door een grafisch creatieve oplage van een rapport op te leveren.
“Met een rugzak vol goede moed, de toekomst tegemoet.”
Financieel medewerker
Als medewerker van afdeling financiën hou ik mij bezig met het debiteuren- en crediteurenbeheer en de projectadministratie. Ik zorg er voor dat onze leveranciers tijdig betaald worden en dat is alleen mogelijk als ik onze facturen op tijd verstuur. Dit begint natuurlijk met het bijhouden van een goede administratie in Afas.
Het leuke van mijn werk vind ik de interactie met de collega´s, zowel van de staf als de adviseurs. Door mijn takenpakket heb ik contact met alle collega´s binnen het bedrijf en ben ik op de hoogte van de verschillende opdrachten die zij uitvoeren bij onze opdrachtgevers. Door slim samen te werken zorgen we er voor dat de administratieve lasten voor de adviseurs zo laag mogelijk blijven, waardoor zij zich optimaal bezig kunnen houden met hun werkzaamheden.
Doordat ik eerder binnen PBLQ al werkzaam ben geweest als projectbegeleider, medewerker SupportDesQ en werkzaamheden heb verricht voor de afdeling marketing heb ik een goed beeld van de totale organisatie en weet ik wat er van de staf wordt verwacht.
“-”