Marc de Rooij
Directeur / Adviseur
Directeur / Adviseur
Maatschappelijke vraagstukken van vandaag en morgen in de context van een samenleving waarin technologie veel verandert vergen veel van publieke organisaties. Digitalisering biedt grote kansen maar ook bedreigingen bij de opgave van publieke organisaties rond maatschappelijke thema’s als veiligheid, fysieke omgeving, de zorg en de digitale overheid zelf. Vraagstukken waarbij professionals van PBLQ een belangrijke rol als adviseur, opleider en tijdelijk manager kunnen vervullen.
Mijn hart ligt bij het versterken van de publieke sector. Als politicoloog en verandermanager help ik opdrachtgevers met name op het snijvlak van veranderende wetgeving en/of beleid, digitalisering en uitvoering. Ik hou ervan met de mensen in de organisatie en ketenpartners programmatisch concrete resultaten te bereiken in een complexe en politiek-bestuurlijke dynamiek. Veranderingen vergen een visie op een maatschappelijk vraagstuk, een gedeeld perspectief op de uitdagingen en het zetten van stappen in de gewenste richting. Digitalisering is vaak onderdeel van het probleem en de oplossing maar staat nooit op zichzelf en vergt continue aandacht voor bijvoorbeeld toegankelijkheid, inclusiviteit, ethische aspecten, privacy en veiligheid.
Ik geef samen met Piet Hein Minnecré en Frank van IJzerloo leiding aan ons bureau. Daarbij ben ik onder meer verantwoordelijk voor één van onze drie adviesgroepen, aanspreekbaar op de domeinen veiligheid en zorg en gericht op het laten doorgroeien van jong talent binnen ons bureau.
“When the why gets stronger, the how gets easier. (Jim Rohn) ”
Adviseur
Meer dan 30 jaar adviseur binnen het publieke domein, betekent dat ik de weg weet, nieuwe ontwikkelingen in een historisch perspectief kan plaatsen, snel zicht heb op de haalbaarheid van ambities en bovenal heel veel mensen en organisaties heb ontmoet. Dit maakt mij sterk als generalist. Als programmamanager of adviseur ben ik hierdoor veelzijdig en breed inzetbaar.
Sinds 1989 werk ik bij PBLQ. Als adviseur help ik opdrachtgevers bij het doorgronden van complexe situaties en het aanreiken van concrete stappen om tot uitvoerbare oplossingen te komen voor informatievraagstukken. Als auditor/beoordelaar scheid ik de hoofd- van de bijzaken, voer ik gedegen analyses uit en kom ik tot heldere oordelen. Als arbiter houd ik de grote lijnen in het vizier, waardoor de spelers de ruimte krijgen om het spel te spelen. Ik krijg regelmatig het compliment: streng doch rechtvaardig.
Mijn manier van aanpakken heeft een didactische inslag. Details uitpluizen zonder de hoofdlijnen op orde te hebben, vind ik zonde van de tijd. In mijn aanpak wil ik samen met de opdrachtgever eerst tot de essentie van het vraagstuk komen. En als die duidelijk is, dan ontstaan er veelal meerdere wegen waarlangs de oplossing gevonden wordt.
De afgelopen jaren heb ik opdrachten mogen uitvoeren voor onder meer het ministerie van Infrastructuur en Water, Schadefonds Geweldsmisdrijven, het Consortium NDFF, Logius, het ministerie van EZK, de gemeenten Amsterdam, Zwolle, Emmen, het ministerie van OCW, het Nationaal Archief, het ministerie van Defensie, IPO en vele anderen. Ook heb ik meerdere keren opdrachten uitgevoerd op de Nederlandse eilanden in het Caribisch gebied.
De volgende quotes van een opdrachtgever geven dit voorgaande weer: “PBLQ kon zich goed verplaatsen in het vraagstuk en heeft alle benodigde invalshoeken onderzocht om tot een goed eindresultaat te komen” en “Heel creatief omgegaan met het feit dat we geen advies wilden maar een overzicht met de keuzemogelijkheden en de consequenties bij de keuzes”.
“-”
Adviseur
Technologie heeft grote invloed op de processen, ervaringen en waarden van organisaties en gebruikers. Het succesvol inzetten van technologie vereist een bewust ontwerp-, evaluatie- en implementatieproces.
Met mijn achtergrond als industrieel ontwerper en techniekfilosoof ben ik geïnteresseerd in deze invloed van technologie en innovatie. Ik zet me graag in om innovatieprocessen verantwoord te laten verlopen.
Afgelopen jaren heb ik dit gedaan in de zorg. Diverse zorginnovaties, zoals virtual reality, kunstmatige intelligentie en continue monitoring, heb ik daar begeleid van ontwerp tot (klinische) evaluatie en implementatie. Bij elke innovatie stond centraal hoe deze optimaal kan bijdragen aan de gebruikerservaring én diverse waarden van gebruikers, zoals privacy, autonomie en veiligheid. Om de technologie efficiënt in te kunnen zetten, onderzoek ik ook het gedrag van gebruikers, bestaande processen en de organisatiecultuur.
Mijn ervaringen in de zorg komen samen in mijn wetenschappelijk proefschrift, ‘Creating Digital Well-being’. Op basis van kwalitatief onderzoek beschrijf ik hier hoe de ontwerp-, ethiek- en zorgdomeinen enkel gezamenlijk kunnen zorgen voor zorginnovatie die niet enkel bijdraagt aan de gezondheid maar aan het algehele welzijn van de gebruiker.
Met mijn multidisciplinaire achtergrond ben ik een verbinder tussen de diverse domeinen die komen kijken bij digitale innovatietrajecten. Je hebt aan mij een proactief, enthousiast en gedisciplineerd adviseur. Mijn kennis en wetenschappelijke vaardigheden zet ik graag in binnen het zorgdomein en zeker ook daarbuiten om innovatieprocessen optimaal verantwoord te laten verlopen.
““Digitale technologie op een verantwoorde manier ontwerpen, evalueren en implementeren; daar zet ik me voor in.””
Adviseur
Als bestuurskundige met ruime ervaring in de publieke sector help ik organisaties graag bij vraagstukken rond verandering, innovatie en informatiemanagement.
Ik heb brede ervaring binnen het domein van veiligheid en crisismanagement. Het zijn domeinen waar veel politiek-bestuurlijke aandacht naar uit gaat en waar het werk vaak zichtbaar is voor de samenleving. Dat maakt het speelveld complex, de noodzaak hoog en de resultaten van belang.
Tijdens een crisis worden organisaties vaak vindingrijk, en ontstaan er mogelijkheden die onder normale omstandigheden niet kansrijk of haalbaar zouden worden geacht. Een crisis of een complex vraagstuk is dan vaak ook niet alleen een probleem, maar kan juist ook een motor zijn voor vernieuwing en verbetering. Niet voor niets zei Winston Churchill ooit “never waste a good crisis”.
Ik help organisaties graag met de uitdagingen van de huidige maatschappij, waar communicatie tussen overheid en maatschappij steeds laagdrempeliger wordt en organisaties kampen met een toenemende stroom aan informatie. Informatie die een uitdaging op zich vormt, maar vaak ook de sleutel is tot verbetering en vooruitgang.
Mijn brede ervaring als strategisch adviseur, projectleider en teamleider maakt dat ik flexibel inzetbaar ben en ook in een nieuwe omgeving snel tot de kern van vraagstukken kom. Met mijn stevige achtergrond in crisismanagement ben ik gewend om te werken op het snijvlak tussen beleid en uitvoering, ook onder hoge druk. Ik werk resultaat gericht, communiceer op heldere wijze en schakel gemakkelijk tussen het operationele, tactische en strategische niveau.
““Never waste a good crisis””
Adviseur
Ik werk bij PBLQ aan het creëren van maatschappelijke waarde door en met digitalisering en innovatie. De digitale transitie heeft nu al grote impact op maatschappij en openbaar bestuur. Tegelijkertijd snijdt de digitale transitie dwars door allerlei andere maatschappelijke transities heen. Digitalisering en innovatie kunnen zo aan de ene kant een sleutel zijn in grote maatschappelijke uitdagingen, tegelijkertijd zijn er grote risico’s en uitdagingen. De publieke sector heeft daarom behoefte heeft aan langetermijnvisie en strategie, met aandacht voor maatschappelijke en ethische aspecten van digitalisering. Daar draag ik graag aan bij als adviseur bij PBLQ!
Dat doe ik bijvoorbeeld rondom digitale ethiek & inclusie, het besturen van (digitale) transities en het in kaart brengen van de maatschappelijke meerwaarde van innovatie en digitalisering. Zo ontwikkel ik nu een ethisch toetsingskader en serious game voor bestuurders, beleidsmedewerkers en ontwikkelaars voor besluitvorming rondom technologie in een toekomstige pandemie. Ook onderzoek ik de maatschappelijke kosten en baten van nieuwe digitale ontwikkelingen zoals een Europese digitale identiteit & wallet. Of denk ik met een stad mee aan een strategie voor het worden van een digitale stad.
Dat doe ik vanuit een brede studieachtergrond in de politicologie, talen en transitiemanagement en een werkachtergrond als adviseur, een ambassade en een politieke partij. Met mijn multidisciplinaire blik kan ik makkelijk schakelen en houd ik met plezier meerdere ballen in de lucht. Door mijn internationale ervaring en politiek-bestuurlijke sensitiviteit voel ik mij thuis in nieuwe en complexe bestuurlijke omgevingen. Met een kritische en creatieve geest en een analytische en scherpe blik help ik graag in het doorgronden van een vraag, kans of probleem van een publieke organisatie. Bovendien werk ik graag samen in teams en haal ik energie uit interactie, bijvoorbeeld in een rol als presentator, moderator of community manager. Naast mijn werk als adviseur bij PBLQ ben ik commissielid in de Delftse gemeenteraad.
“Samen met opdrachtgevers ga ik graag op zoek naar de maatschappelijke meerwaarde van digitalisering en innovatie.”
Adviseur
Vanaf het begin van mijn carrière heb ik gewerkt op het snijvlak van management en techniek. Daarbij is bij mij de overtuiging ontstaan dat techniek slechts een middel is. Voor mij is het werkelijke vraagstuk hoe ik mensen kan ondersteunen om hun werk effectiever (en efficiënter) te doen. Af en toe is ICT daarbij een goed hulpmiddel, soms ligt de oplossing op een heel ander vlak. Mijn energie haal ik dan ook uit de ontdekkingstocht die ik samen met mijn partner (door sommigen ook wel klant genoemd) onderneem.
Zie in mij geen meedogenloze interim-manager die rücksichtslos streeft naar korte termijn resultaat. Maar verwacht inzicht in uw problematiek en een proces waarbij we met elkaar – u, uw collega’s en ik – tot een verbetering van de situatie komen. U kunt hierbij rekenen op creatieve invalshoeken en op zijn tijd de nodige humor omdat dit zowel het resultaat als het proces ten goede komt.
“It's useful to go out of this world and see it from the perspective of another one. Terry Pratchett ”
Adviseur
Van jongs af aan ben ik gefascineerd door verschillen tussen mensen, groepen en culturen. Met name de enorme diversiteit in wat binnen groepen als waar en niet waar geldt en hoe omgegaan wordt met afwijkende waarheden (en de mensen die daar aan vast zitten). Welke mechanismen schuilen achter het vastzetten van waarheid en hoe kun je jezelf en anderen daaruit ontworstelen? Voor mij was Sociale en organisatiepsychologie dan ook een logische studiekeuze. Als doener leerde ik daar voor het eerst over de kracht van denken, taal en fantasie. De combinatie en afwisseling van denken en doen is sindsdien leidraad in mijn werkwijze.
In de ruim 25 jaar na mijn studie heb ik als project-, programma- en verandermanager ervaring opgedaan met ontwerpen en realiseren van veranderingen in organisaties en als interventiekundige met het los-, dwars- en omdenken van vraagstukken. Samen andere werkelijkheden ontwerpen, nieuwe wegen daar naartoe creëren en die wegen daadwerkelijk bewandelen is waar ik energie mee veroorzaak. Bij mezelf en bij anderen. Dat is mijn passie.
In de financiële sector heb ik dit succesvol toegepast op digitalisering van klantbediening, klantgerichte servicecultuur en herinrichting van beleid en processen vanwege veranderde wet- & regelgeving. Binnen de publieke sector heb ik data gedreven werken en datascience geïntroduceerd in een GGD en archiefbeheer opnieuw uitgevonden met Office365. Mooie resultaten waar ik trots op ben. Vanuit PBLQ bouw ik dat graag uit naar een vernieuwende en mensgerichte overheid, zorg en onderwijs via opdrachten op het gebied van digitalisering, data gedreven werken en informatiebeheer.
“Ik denk graag mee, dwars, los of om bij complexe vraagstukken om ruimte te creëren voor nieuwe oplossingen.”
Adviseur
Ruim vijfentwintig jaar help ik opdrachtgevers bij het doorvoeren van veranderingen op het snijvlak van informatievoorziening en bedrijfsvoering. Mijn passie is het verbeteren van de uitvoering van overheidstaken door het slim inzetten van ICT. Dat doe ik graag samen met anderen. Bij PBLQ heb ik een groep bevlogen collega’s gevonden met hart voor de publieke zaak en een schat aan kennis en ervaring die permanent wordt verrijkt en uitgedragen.
Kracht
Een rode draad in mijn opdrachten is het vertalen van innovatieve ICT-toepassingen naar concrete projecten en programma’s. Vanuit de bestaande, vaak complexe, informatievoorziening zet ik ambities om in realistische doelen en tastbare resultaten. Door afwisselend de rol van adviseur en projectleider te vervullen, verbind ik de inhoud met het veranderingsproces. Met een technische en bedrijfskundige achtergrond verdiep ik mij snel in uiteenlopende onderwerpen.
Expertise en ervaring
Ik heb brede kennis van informatievoorziening, van vooronderzoek en ontwikkeling tot implementatie, beheer en inrichting van IT-afdelingen. Mijn opdrachtgevers zijn gemeenten, uitvoeringsinstellingen, beleidsdepartementen, provincies, gemeenten en waterschappen. De afgelopen jaren heb ik mij gericht op digitale dienstverlening, informatiebeheer en geo-informatie. Sinds 2013 ben ik verbonden aan PBLQ. Daarvoor was ik werkzaam bij DCE Consultants, de Boston Consulting Group en Philips.
“Ik breng complexe vraagstukken terug tot de essentie, overbrug tegenstellingen en schakel snel tussen strategie en operatie.”
Principal adviseur
Al mijn hele loopbaan ondersteun ik de mensen die actief zijn in ons openbaar bestuur. Soms doe ik dat als onderzoeker, soms als procesbegeleider, dan weer als adviseur en ook als wetenschapper. Uitdagingen in het openbaar bestuur zijn steeds veelzijdig en inspirerend, maar ook ingewikkeld en uniek. Louter werken op basis van routine is niet mogelijk. Elk project vereist bijzondere aandacht en maatwerk. Juist dat versterkt mijn motivatie. Van elk project leer ik zelf ook.
Het gegeven dat ik zowel onderzoeker, adviseur als wetenschapper ben leidt tot een veelzijdig en onderbouwd inzicht in de actuele uitdagingen voor het openbaar bestuur. De laatste jaren concentreer ik mij vooral op het versterken van de controlefuncties in het openbaar bestuur. Immers, goed bestuur vereist ook goede controle. Niet om mensen de maat te nemen, maar om daar lessen uit te trekken. Onder meer zet ik mijn kennis en ervaring in voor gemeentelijke rekenkamers. Maar daarnaast richten mijn activiteiten zich tevens op het versterken van de informatievoorziening in het openbaar bestuur.
“Controle is een essentieel onderdeel van goed bestuur; voor goede controle is goede informatie noodzakelijk.”
Adviseur
Ik ben een informatiekundige in hart en nieren. Ik heb dan ook een grote interesse in vraagstukken waar technologische, organisatorisch, bestuurlijke en sociale aspecten samen komen. Een informatiekundige kijkt namelijk altijd vanuit al deze invalshoeken naar een probleem of kans. En ontwerpt daarna een werkende oplossing die past bij de technologische mogelijkheden, de specifieke gebruiker en het achterliggende maatschappelijke vraagstuk.
Sinds mijn studie heb ik altijd in of voor de publieke sector gewerkt. Het sociaal domein en de zorgsector zijn de rode draden in mijn carrière. Als informatieanalist heb ik informatiesystemen voor de sociale diensten van de vier grote gemeenten ontworpen. En nu als adviseur bij PBLQ ligt mijn grootste interesse bij het ontwerpen van systemen en oplossingen voor de publieke sector.
Maar de rollen die ik vervul zijn ook breder dan dat. Ik heb ervaring als onderzoeker, kennis van keteninformatisering en expertise op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Deze diversiteit helpt mij om vanuit telkens weer vanuit verschillende invalshoeken naar een probleem te kijken, zoals een informatiekundig adviseur hoort te doen.
“Als informatiekundige in hart en nieren kijk ik altijd vanuit verschillende invalshoeken naar vraagstukken.”
Adviseur
Ik werk al mijn hele carrière voor de (gemeentelijke) overheid. Ik begon bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, waar ik in 1991 als projectleider voor een ontwikkelprogramma in Oost-Europa begon. Met een adviesproject over versterking van de decentrale overheid in Rwanda is in 2019 de buitenlandcirkel rond. In de tussentijd heb ik als lijnmanager en adviseur tal van opleidings- en adviestrajecten uitgevoerd, zowel in Nederland als daarbuiten.
Veelzijdig werk
Werken bij PBLQ is afwisselend en veelzijdig. Op maandag een adviestraject in de gemeente Medemblik; dinsdag een rekenkameronderzoek in de gemeente Culemborg en woensdag een 360 graden feedback voor een burgemeester. Ik werk in verschillende rollen voor verschillende opdrachtgevers, met als rode draad verandering bij gemeenten mogelijk maken. Dat maakt werken bij PBLQ leuk en uitdagend.
Verandering met een digitaliseringsrandje
De gemeente verandert steeds meer in een informatieverwerkend bedrijf. Primaire processen draaien steeds meer op data en informatie. Bij de invoering van de Omgevingswet moeten gemeenten aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet. En burgemeesters worden steeds meer cyberburgemeester; openbare ordeverstoringen kondigen zich immers regelmatig aan op Social Media. Mijn leukste opdrachten gaan over de vraag hoe te veranderen in deze digitale wereld.
“Afwisselend en veelzijdig, dat is het mooie aan werken bij PBLQ”
Directeur / Adviseur
Hedendaagse vraagstukken stellen nieuwe eisen aan de rol die een overheid in een breder netwerk speelt. Meer dan ooit is de samenwerking met overige overheden, uitvoerders, burgers en bedrijven van wezenlijke belang. Bij die nieuwe samenwerkingen ontstaan ook nieuwe vragen over hoe je samenwerkt, en wat je gezamenlijk kan en wil bereiken. PBLQ ondersteunt haar opdrachtgevers graag als adviseur, dwarsdenker, of als tijdelijke collega.
Als technisch bestuurskundige werk ik zelf het liefst aan complexe vraagstukken met meerdere actoren, onduidelijke vragen en sterk verschillende beelden bij de gewenste oplossing. Graag met een grote mate van maatschappelijke relevantie en meestal met een vleugje innovatieve techniek. De rode draad daarbij is meestal de vraag hoe mensen en organisaties samen doelen kunnen stellen en bereiken. Meestal vervul ik daarbij de verbindende rol tussen bestuur, beleid en uitvoering en tussen de verschillende betrokken stakeholders.
Ik geef samen met Marc de Rooij en Frank van IJzerloo leiding aan ons bureau. Daarbij ben ik onder meer verantwoordelijk voor één van onze drie adviesgroepen, onze staf en de samenwerking met partners.
“Je moet niet alles geloven wat je denkt.”
Adviseur
Ik ben een gemotiveerde en nieuwsgierige strategische adviseur en onderzoeker met hart voor de publieke zaak. Mijn ogen zijn gericht op het resultaat – ook een overheid moet en mag resultaatgericht werken! Ik wil graag weten ‘hoe het écht zit’, en ik maak daarbij gebruik van mijn pragmatische insteek en creatief denkvermogen. Van nature ben ik scherp en kritisch: ik hou daarbij de gedachte vast dat we samen verder komen met duidelijkheid en openheid over feiten en fictie. Ik ben politiek-bestuurlijk bewust: ik daag mezelf uit door elke keer resultaatgerichtheid en kennis van zaken samen te brengen met de unieke identiteit en context van een organisatie.
In mijn werk heb ik veel ervaring opgedaan met (grootschalige) ICT-veranderingen. Hoe breng je een grote verandering – bijvoorbeeld verbetering en vernieuwing van een compleet ICT landschap – tot een succesvol einde? Dat gaat over kennis van zaken, inzicht en informatie, doorzettingsmacht en succesvol (bij-)sturen. Veranderingen binnen de overheid kunnen ingewikkeld zijn – maar zijn zeker niet onmogelijk! Weten hoe het zit, realisme en overzicht zijn daarbij onontbeerlijk en vormen ook de start van goed opdrachtgeverschap bij bijvoorbeeld outsourcen of aanbesteden.
Ik werk sinds 1 januari 2018 bij PBLQ, na bijna 10 jaar ervaring binnen de informatievoorziening van een grote overheidsorganisatie. Bij mijn werk voor overheidsorganisaties leg ik de focus op governance, het besturen van veranderingen, de positionering van de CIO, het doen van ICT projecten en programma’s, organisatie inrichting en strategie.
“Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd deed”
Hoofd financiën
Als hoofd financiële administratie zorg ik ervoor dat de financiële processen efficiënt zijn ingericht zodat tijdige, volledige en juiste (maand)cijfers kunnen worden opgeleverd.
Naast de maandrapportage onderhoud ik ook diverse dashboards, die belangrijk zijn voor het besturen van de organisatie en ben ik de functionele beheerder van Afas.
Mijn drive is om, vanuit mijn expertise, een bijdrage te leveren aan de interne organisatie van PBLQ B.V., zodat we met zijn allen efficiënt kunnen werken.
“Mijn drive is efficiënt werken.”
Adviseur
Nootdorp, Delft, Groningen, Amsterdam
Biologie, Nederlandse Letterkunde
Uitgeverij, overheid
Of het nou om wonen, studeren of werken gaat; ik houd van verandering. Die verandering kost moeite en halverwege denk ik soms ‘waar ben ik aan begonnen?!’, maar achteraf ben ik steeds blij dat ik de moed had om de stap te wagen.
PBLQ richt zich graag op verandervraagstukken, met name op het snijvlak van bestuur en ICT: organisaties willen bijvoorbeeld een nieuw systeem implementeren, beter samenwerken of een hoger volwassenheidsniveau bereiken. In dit soort veranderingen mag ik als adviseur van PBLQ mijn steentje bijdragen.
In mijn opdracht bij het ministerie van BZK werkte ik samen met mijn collega’s van het programma eID/Toegang aan het verbeteren van de samenwerking met stakeholders. Goed luisteren, de juiste vragen stellen en tot de kern van een vraagstuk komen om vervolgens met elkaar aan een oplossing te werken; dat was steeds weer een leuke, interessante uitdaging waarvan ik veel heb geleerd.
Een opdrachtgever heeft aan mij een betrokken collega met gevoel voor taal, die graag diep de inhoud induikt, maar het grote geheel niet uit beeld verliest. Ik breng structuur, zorg voor een goede samenwerking en doe mijn werk het liefst met veel enthousiasme.
Wie weet kunnen we in de toekomst eens samenwerken!
“‘You can choose courage or you can choose comfort. You cannot have both.’ - Brené Brown”
Adviseur
Het goede doen op het juiste moment, dat is waar ik in mijn adviesopdrachten voor sta. Het identificeren van de knelpunten in een domein vergt analytisch vermogen; het ontwerpen van een doordachte oplossing vraagt om creativiteit. Maar de échte uitdaging ligt in de creatie van een adequaat pad waarin nú stappen gezet kunnen worden en tegelijkertijd kan worden ingespeeld op verandering en onzekerheid. Dat is waar de informatiesamenleving om vraagt.
De combinatie van een achtergrond in organisatiekunde, publiek informatiemanagement en (informatie-) architectuur én een inmiddels rijke ervaring in verschillende (publieke) domeinen stellen mij in staat een bovenal inhoudelijke bijdrage te leveren aan uw project of programma. In de rol van architect of informatieadviseur maak ik technische oplossingen begrijpelijk voor opdrachtgevers en bestuurders en vertaal ik beleidsdoelstellingen en maatschappelijke uitgagingen juist naar technische oplossingen. De focus hierbij ligt op wendbaarheid, creativiteit, realisme en toekomstbestendigheid.
Ik verdiep me graag in nieuwe vraagstukken en domeinen – daar valt het meeste leren en kennis en ervaring uit andere domeinen te brengen. Ik voel me echter als een vis in het water wanneer het gaat over dienstverlening en informatiearchitectuur waarbij personen centraal staan – of het nu inwoners, patiënten, cliënten, ingezetenen of studenten zijn. Mag ik maar meteen de eerste stap voorstellen? Elke oplossing begint met een goed gesprek!
“Over twintig jaar zul je meer spijt hebben van de dingen die je niet gedaan hebt dan van de dingen die je wel gedaan hebt. Onderzoek, Droom, Ontdek - Mark Twain”
HR- & Officemanager
Mijn hart ligt bij plannen, organiseren en op de achtergrond ervoor zorgen dat alles op rolletjes loopt. Daarom maakte ik in 2001 de overstap van vertaler en docent Russisch naar een baan als officemanager. Vervolgens heb ik bij PBLQ als projectbegeleider en programmacoördinator van het traineeship gewerkt. Mijn werkzaamheden bestonden voornamelijk uit de planning en de organisatie van de Master of Public Information Management in samenwerking met de Erasmus Universiteit.
Sinds kort ben ik weer werkzaam op het gebied van HR- & Officemanagement, waarbij ik mij bezig hou met organisatiebrede ondersteunende werkzaamheden.
Ik ben pragmatisch ingesteld, accuraat en sterk in plannen en organiseren. De ruimte om mee te denken en vooral vooruit te denken maakt deze functie uitdagend.
Ik draag graag bij met het creëren van een positieve werkomgeving voor alle collega’s.
Plezier in je werk is tenslotte de basis voor goed functioneren!
“Plezier in je werk is de basis voor goed functioneren!”
Adviseur
Uiterst gemotiveerd om mijn vaardigheden tot uiting te brengen, ben ik daarnaast erg leergiering om deze continue te blijven ontwikkelen. Ik heb een sterk analytisch denkvermogen, ik ben constructief kritisch en werk daarbij erg punctueel.
Graag organiseer ik alles tot in de puntjes en neem daarbij het voortouw; ik ga geen enkele uitdaging uit de weg. Ook ben ik resultaatgericht. Om zoveel mogelijk te bereiken werk ik altijd met een strak schema, maar ik ben ook flexibel genoeg om mijn planning te wijzigen indien nodig. Ik ben sociaal en communicatief vaardig en leg makkelijk contact met veel verschillende mensen gedurende verschillende omstandigheden.
Altijd probleemoplossend, denkend en strevend naar maatschappelijke impact; dat is de reden dat ik ruim acht jaar geleden Bestuurskunde ben gaan studeren. Ik duik graag in verschillende soorten maatschappelijke opgaven en wil hierin de onderste steen boven krijgen.
Met ervaring bij overheidsorganisaties op zowel lokaal, provinciaal als nationaal niveau, maak ik nieuwe beleidsterreinen en materie snel eigen. Daarnaast heb ik een enorme passie voor politiek en alles wat met onze democratie te maken heeft. Dat is de reden dat er voor mij geen groter goed is om in mijn werk bij PBLQ bij te mogen dragen aan het versterken van deze democratie en het vooruithelpen van onze samenleving.
“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan!”
Principal adviseur
Bestuurlijk verantwoordelijk voor digitale overheidsdiensten? Dan sta ik u als ervaren adviseur en wetenschappelijk topspecialist graag terzijde.
Vanuit een schat aan ervaring
Ik eet, drink en adem digitale overheidsdiensten, al bijna vijfentwintig jaar. Zo realiseerde ik als projectleider bij de Belastingdienst het internetloket voor particulieren. Na tien jaar stapte ik over naar de wetenschap en de advieswereld. Nu help ik als adviseur van PBLQ en als bijzonder hoogleraar bij de Erasmus Universiteit Rotterdam de overheid bij onderwerpen als inclusie, gedragsbeïnvloeding en robotisering. Als sparringpartner sta ik garant voor gedegenheid, betrouwbaarheid en stevigheid.
Van blauwe envelop tot CoronaMelder
Zo hield ik de belastingdienst met wetenschappelijk onderzoek scherp bij het afschaffen van de blauwe envelop. En geef ik nu leiding aan de evaluatie van de effectiviteit van de CoronaMelder. Allebei zeer impactrijke en complexe vraagstukken, waar ik graag mijn tanden in zet.
Van de sociale domeinen tot uitvoeringsorganisaties
De combinatie van adviseur en hoogleraar betekent veel praktijkkennis met een veelzijdige wetenschappelijke basis. Daarmee help ik bestuurders en management bij maatschappelijke en beleidsmatige uitdagingen van digitale overheidsdiensten. Ik doe dat voor zowel het zorgdomein, de gemeentelijk publieksdiensten als de landelijke uitvoeringsorganisaties. Ik kijk daarbij naar technologie van nu en van de toekomst.
“De combinatie van adviseur en hoogleraar betekent veel praktijkkennis en een veelzijdige, wetenschappelijke basis.”