Kernthema’s beleids- en bestuurskunde

Inleiding

Starten met beleid is als een sprong in het diepe. Je zoekt naar methoden, instrumenten en vaardigheden die je snel wilt beheersen, maar door de drukte op het werk kom je daar niet aan toe. Deze leergang helpt je om jezelf in korte tijd te ontwikkelen in de beleidskunde, om op een gestructureerde manier beleid te maken en je politiek-bestuurlijke gevoeligheid te vergroten.

Waarom deze opleiding?

Veel mensen komen in het beleidsproces terecht vanuit vakinhoudelijke kennis. Echter in beleid gaat het niet alleen om de inhoud, maar ook om bijvoorbeeld politieke opvattingen, maatschappelijk draagvlak en beeldvorming in de media. Dat is zowel het mooie als het moeilijke van beleidswerk. Het werk is maatschappelijk relevant en daarom hebben veel mensen er een mening over en bemoeien ze zich ermee. Zo wordt er uit verschillende invalshoeken naar beleid gekeken. Daarom gebruiken wij een meervoudige visie op beleid als uitgangspunt voor de leergang. Dit uitgangspunt is heel geschikt om in de praktijk te controleren of je alle aspecten hebt meegenomen in je beleidsadvies.

Klaar en dan?

Na afloop van de leergang:

  • Beheers je alle fasen van de beleidscyclus;
  • Heb je geoefend met traditionele en nieuwe beleidsinstrumenten;
  • Kun je de verschillende vormen van overheidssturing herkennen;
  • Heb je geoefend met de centrale vragen van het Beleidskompas van de Rijksoverheid;
  • Ken je de bestuurlijke kaart van Nederland;
  • Heb je ervaring opgedaan met het maken van krachtenveldanalyses;
  • Zie je de kansen en risico’s van datagedreven beleid maken;
  • Heb je het bovenstaande toegepast op je werkpraktijk en een oefencasus in teamverband.

Werkvormen

  • Opdrachten binnen een actuele en praktijkgerichte centrale casus, waarin onze meervoudige visie op beleid terug komt.
  • Beleid & bestuur quiz.
  • Elektronische leeromgeving met kennisbank.

Kenmerken van de leergang

  • Tijdens de training wordt gewerkt met afwisselende en effectieve werkvormen (e-learning, rollenspel, casebased learning, video, presenteren).
  • Inzet van ervaren kerndocenten Hans Luiten en Arnaud Wirschell.
  • Training in groepen van maximaal 12 deelnemers.

Informatie

Categorie: Beleids- en bestuurskunde
Doelgroep: Startende en medior beleidsmedewerkers of adviseurs.
Duur: 6 dagen (09:30 – 17:00 uur)
Prijs: € 3.490,-
Datum: nnb

Deze opleiding is ook beschikbaar als incompany traject. Neem contact op met adviseur Arnaud Wirschell voor meer informatie.

Inhoud programma

Dag 1

De leergang start met de basis van beleid maken: de beleidscyclus. Je krijgt een overzicht van de beleidscyclus en oefent met de instrumenten die daarbij horen. Ook maak je kennis met een meervoudig perspectief op beleid, dat in de loop van de leergang telkens zal terugkeren. Met behulp van korte cases leer je snel de verschillende perspectieven herkennen.

Dag 2

Op deze dag staat de bestuurlijke kaart van Nederland centraal. Je verdiept jezelf in de verhouding tussen de verschillende bestuurslagen en je oefent met begrippen zoals bestuurlijke verantwoordelijkheid, ambtelijke loyaliteit, decentralisering en verzelfstandiging. In de namiddag stellen we teams samen, waarin je samen een beleidscasus gaat ontwikkelen en analyseren. Je maakt een probleemdefinitie en je formuleert de doelstellingen.

Dag 3

Op de derde dag gaan we eerst in op de kenmerken van en risico’s bij datagedreven beleid maken. De overheid heeft toegang tot heel veel databronnen en dat heeft potentieel veel meerwaarde. Op welke aspecten moet je letten als je data met succes en verantwoord wilt inzetten bij beleidsontwikkeling en -uitvoering?

In de middag verdiep je jezelf in de verschillende vorming van sturing, de rollen van de overheid en wat dit betekent voor jou als beleidsmaker. In je team ga je in op de sturingsstrategie voor je oefencasus.

Dag 4

Op dag 4 starten we met een waargebeurde casus die op amusante wijze laat zien wat er gebeurt als je het krachtenveld bij een beleidsonderwerp niet goed hebt ingeschat. Daarna analyseer je het krachtenveld van een eigen casus of die van een andere deelnemer. Ook krijg je tips om je netwerk te beïnvloeden. In de namiddag formuleer je beleidsmaatregelen en schat je het draagvlak in voor de oefencasus van je team.

Dag 5

Tijdens dag 5 gaat het om politiek-ambtelijke verhoudingen. Onder begeleiding van een ervaren oud-bestuurder oefen je uiteenlopende cases en leer je spelenderwijs de onderliggende theorie kennen. Ook werk je aan je oefencasus: je verdiept je in de beeldvorming bij de verschillende beleidsscenario’s en je benoemt de voor- en nadelen van de beleidsopties.

Dag 6

Op de slotdag oefen je met verschillende typen bestuurders en pas je die inzichten toe op de formulering van je advies over de oefencasus. In de laatste middag presenteer je in je team de oefencasus. Je krijgt feedback van de kerndocenten en gastdocenten. We ronden af met een ludieke quiz waarin alle elementen van de leergang nog eens de revue passeren.

SCHRIJF U IN