Skip to main content

What´s in a name?

Meldingen Openbare Ruimte, daar deed ik onderzoek naar in zo´n 50 gemeenten. Die naam alleen al, en dan werd die ook nog afgekort tot MOR. Je kan wel melden bij je gemeente dat de lantarenpaal het niet meer doet, maar eigenlijk moet je niet MOR-ren! Ik had er ook wel een beeld bij; de gemeente bellen, jezelf door een eindeloos keuzemenu worstelen (voor kapotte lantarenpalen – kies 1, ….. voor losse stoeptegels – kies 47) en dan, als je denkt dat de finish in zicht is, wordt de verbinding verbroken. Je kan een MOR wel in je hoofd halen, maar je moet er niet aan beginnen. Zo dacht ik erover.

Maar daar klopt helemaal niets van! Gemeenten zijn, een enkele daargelaten, hartstikke goed bezig met de MOR-ren. Ze krijgen er ook veel binnen; zo´n 140 meldingen per 1.000 inwoners. Daarom proberen gemeenten het hun inwoners en zichzelf zo makkelijk mogelijk te maken. Je kan bellen voor je kapotte lantarenpaal, maar ook via de website of een app kan je je melding, met een foto en de locatie van de paal op de kaart, met een paar klikken doorgeven. Als je daarbij je mailadres achterlaat, krijg je bovendien een mailtje dat jouw melding is afgehandeld. Ook bij de MOR-ren heeft de digitalisering dus toegeslagen. Een van de onderzochte gemeenten dacht het digitaal zo slim ingericht te hebben dat ze veel tijd zouden besparen. Maar het tegendeel bleek waar; omdat melden nu zo makkelijk was, kwamen er twee keer zoveel binnen. Het kostte dus meer tijd, maar daar werd dan weer niet over gemord. ´De stad ligt er nu veel beter bij´, vertelde de verantwoordelijke ambtenaar.

Sommige gemeenten gaan nog een stapje verder. Zij analyseren de MOR-data om meldingen in de toekomst te voorkomen. In deze tijd van corona werd in een gemeente veel gewandeld in de uiterwaarden. Sommige wandelaars lieten zwerfvuil achter dat dan weer door andere wandelaars werd gemeld aan de gemeente. Als reactie heeft de gemeente tijdelijk vuilnisbakken geplaatst. Een ander mooi voorbeeld is de eikenprocessierups; een plaag in het voorjaar. Mensen meldden op de kaart waar de nesten zaten. De gemeente bracht de locaties en de tijdstippen in kaart en paste hier de route van de ongediertebestrijding op aan om het jaar daarop meldingen te voorkomen. Dat is niet MOR-ren 2.0, maar 3.0!

Achter de doodsaaie knop Meldingen Openbare Ruimte op de website van uw gemeente gaat een digitale en slimme wereld schuil. Het was niet saai, maar erg leuk om hier meer over te horen. Geen seconde spijt gehad dat ik in dit onderzoeksteam zat. Of misschien toch…. We hebben niet gevraagd naar een pakkend alternatief voor de term Melding Openbare Ruimte. Daarom vraag ik het hierbij graag aan u.

Meldingen Openbare Ruimte, daar deed ik onderzoek naar in zo´n 50 gemeenten. Die naam alleen al, en dan werd die ook nog afgekort tot MOR. Je kan wel melden bij je gemeente dat de lantarenpaal het niet meer doet, maar eigenlijk moet je niet MOR-ren! Ik had er ook wel een beeld bij; de gemeente bellen, jezelf door een eindeloos keuzemenu worstelen (voor kapotte lantarenpalen – kies 1, ….. voor losse stoeptegels – kies 47) en dan, als je denkt dat de finish in zicht is, wordt de verbinding verbroken. Je kan een MOR wel in je hoofd halen, maar je moet er niet aan beginnen. Zo dacht ik erover.

Maar daar klopt helemaal niets van! Gemeenten zijn, een enkele daargelaten, hartstikke goed bezig met de MOR-ren. Ze krijgen er ook veel binnen; zo´n 140 meldingen per 1.000 inwoners. Daarom proberen gemeenten het hun inwoners en zichzelf zo makkelijk mogelijk te maken. Je kan bellen voor je kapotte lantarenpaal, maar ook via de website of een app kan je je melding, met een foto en de locatie van de paal op de kaart, met een paar klikken doorgeven. Als je daarbij je mailadres achterlaat, krijg je bovendien een mailtje dat jouw melding is afgehandeld. Ook bij de MOR-ren heeft de digitalisering dus toegeslagen. Een van de onderzochte gemeenten dacht het digitaal zo slim ingericht te hebben dat ze veel tijd zouden besparen. Maar het tegendeel bleek waar; omdat melden nu zo makkelijk was, kwamen er twee keer zoveel binnen. Het kostte dus meer tijd, maar daar werd dan weer niet over gemord. ´De stad ligt er nu veel beter bij´, vertelde de verantwoordelijke ambtenaar.

Sommige gemeenten gaan nog een stapje verder. Zij analyseren de MOR-data om meldingen in de toekomst te voorkomen. In deze tijd van corona werd in een gemeente veel gewandeld in de uiterwaarden. Sommige wandelaars lieten zwerfvuil achter dat dan weer door andere wandelaars werd gemeld aan de gemeente. Als reactie heeft de gemeente tijdelijk vuilnisbakken geplaatst. Een ander mooi voorbeeld is de eikenprocessierups; een plaag in het voorjaar. Mensen meldden op de kaart waar de nesten zaten. De gemeente bracht de locaties en de tijdstippen in kaart en paste hier de route van de ongediertebestrijding op aan om het jaar daarop meldingen te voorkomen. Dat is niet MOR-ren 2.0, maar 3.0!

Achter de doodsaaie knop Meldingen Openbare Ruimte op de website van uw gemeente gaat een digitale en slimme wereld schuil. Het was niet saai, maar erg leuk om hier meer over te horen. Geen seconde spijt gehad dat ik in dit onderzoeksteam zat. Of misschien toch…. We hebben niet gevraagd naar een pakkend alternatief voor de term Melding Openbare Ruimte. Daarom vraag ik het hierbij graag aan u.

PUBLICATIES

VRAGEN?

adviseur-peter-van-enk-pblq

Peter van Enk

Adviseur


0651416822

Stuur mij een bericht